Geopolitics & Daily News

Γεωστρατηγική, Άμυνα, Διπλωματία, Εξωτερική πολιτική, Διεθνή σκηνή, Πολιτική & Οικονομία

Aνοιξε το μέτωπο του ΟΣΕ

«Πιλότο» και για τις υπόλοιπες ελλειμματικές ΔΕΚΟ αναμένεται να αποτελέσει το σχέδιο της κυβέρνησης για την εξυγίανση του ΟΣΕ, το οποίο αλλάζει ριζικά τον εργασιακό χάρτη. Το τελικό κείμενο του νομοσχεδίου, το οποίο είχε χαρακτηριστεί «άρτιο και αξιόπιστο» από τους εκπροσώπους της τρόικας λίγες ημέρες νωρίτερα, εγκρίθηκε χθες από το Υπουργικό Συμβούλιο.

Στις βασικές αρχές του περιλαμβάνει μείωση του αριθμού των εργαζομένων, ανατροπή των εργασιακών σχέσεων και «νοικοκύρεμα» των οικονομικών του Οργανισμού, ο οποίος μετρά συσσωρευμένες ζημίες ύψους 10,7 δισ. ευρώ, ενώ προβλέπει χρονοδιάγραμμα-εξπρές για τις αλλαγές, δεδομένου ότι η εταιρεία λειτουργίας του σιδηροδρόμου (ΤΡΑΙΝΟΣΕ) θα πρέπει να αρχίσει να εμφανίζει σημάδια κερδοφορίας μέχρι τον επόμενο Μάρτιο, προκειμένου να μην αντιμετωπίσει τον κίνδυνο του λουκέτου. Ετσι, το νομοσχέδιο προβλέπεται να τεθεί σε εφαρμογή αμέσως μετά την ψήφισή του από τη Βουλή, η οποία τοποθετείται χρονικά στο τέλος του μήνα ή στις αρχές Νοεμβρίου.

«Με αυτό το σχέδιο νόμου γυρίζουμε οριστικά σελίδα και κλείνουμε μια χαίνουσα πληγή, που κόστιζε αμύθητα ποσά στους Ελληνες πολίτες, χωρίς αυτοί να απολαμβάνουν και τις ανάλογες υπηρεσίες», υπογράμμισε χθες ο Γιώργος Παπανδρέου. Και συνέχισε: «Θέλουμε την εξυγίανση, τη βιωσιμότητα, την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού συστήματος. Για μας είναι βασικό στοιχείο μιας σοσιαλιστικής κυβέρνησης οι μαζικές μεταφορές, όμως, αυτά πρέπει να γίνουν σε μια υγιή οικονομική βάση. Και εδώ έχουμε μια άλλη μεγάλη αλλαγή, που είναι τομή σε σχέση με τη στασιμότητα και την πελατειακή και συντεχνιακή αντίληψη του παρελθόντος».

Το νομοσχέδιο πρόκειται να πάει την Πέμπτη στη νομοπαρασκευαστική επιτροπή, με στόχο να κατατεθεί στη Βουλή το αργότερο έως την επόμενη εβδομάδα, με τον υπουργό Υποδομών, Δημήτρη Ρέππα, να επιμένει στις δύο βασικές δεσμεύσεις της κυβέρνησης, ότι δεν θα γίνουν απολύσεις και δεν θα μειωθούν οι βασικές αποδοχές των εργαζομένων.

Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να υπάρξει συνάντηση της ηγεσίας του υπουργείου με τους σιδηροδρομικούς, οι οποίοι το προηγούμενο διάστημα είχαν πραγματοποιήσει αλλεπάλληλες στάσεις εργασίας, αντιδρώντας στο νέο νομοσχέδιο.Βάσει των προβλέψεων, από τον ΟΣΕ θα αποχωρήσουν συνολικά 2.351 εργαζόμενοι μέσω μετατάξεων και υποχρεωτικών συνταξιοδοτήσεων όσων έχουν συμπληρώσει τις προϋποθέσεις. Υπολογίζεται ότι από το σύνολο των περίπου 6.050 απασχολουμένων στον Οργανισμό περίπου 1.000 θα συνταξιοδοτηθούν και οι υπόλοιποι θα μεταφερθούν σε άλλες θέσεις του δημόσιου τομέα, ενώ στον σιδηρόδρομο θα συνεχίσουν να εργάζονται περί τους 3.700.

Νέο τοπίο.

Οσοι παραμείνουν, πάντως, θα πρέπει να αντιμετωπίσουν ένα πλήρως διαφοροποιημένο εργασιακό τοπίο, αφού το νομοσχέδιο προβλέπει κατάργηση του Γενικού Κανονισμού Προσωπικού, ρύθμιση η οποία αποτελεί «αγκάθι» για τους εργαζομένους, δεδομένου ότι, μεταξύ άλλων, ο Κανονισμός προβλέπει και τη μονιμότητα του τακτικού προσωπικού. Παράλληλα προβλέπεται κατάργηση όλων των επιμέρους κανονισμών και των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας που έχουν υπογραφεί μέχρι σήμερα.

Οπως ξεκάθαρα ορίζει ο νόμος, οι ισχύοντες κανονισμοί θα αντικατασταθούν από διαπραγματεύσεις μεταξύ των διοικήσεων των εταιρειών και του αντιπροσωπευτικού σωματείου εργαζομένων, οι οποίες ωστόσο οφείλουν να έχουν ολοκληρωθεί σε διάστημα λίγων ημερών, καθώς σε διαφορετική περίπτωση προβλέπεται νομοθετική παρέμβαση.

«Ψαλίδι» στους μισθούς

Κόβονται επιδόματα και υπερωρίες.

Στόχος οι δευτερεύουσες απολαβές να μην ξεπερνούν το 15% των τακτικών. Εντός 50 ημερών θα ολοκληρωθούν οι 1.350 μετατάξεις. Σημαντικές περικοπές και στα δρομολόγια.

«Ψαλίδι» σε όλες τις δευτερεύουσες απολαβές των σιδηροδρομικών, οι οποίες θα περικοπούν σημαντικά και αφορούν, μεταξύ άλλων, και σε επιδόματα και υπερωρίες, προβλέπει το νομοσχέδιο για τον ΟΣΕ.

Στόχος είναι οι δευτερεύουσες απολαβές να μην ξεπερνούν το 10%-15% των τακτικών.

Την ίδια στιγμή, το αργότερο εντός πενήντα ημερών θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί οι περίπου 1.350 μετατάξεις εργαζομένων, ώστε να μειωθεί το ετήσιο κόστος μισθοδοσίας, που φτάνει σήμερα τα 387 εκατομμύρια ευρώ. Στόχος είναι η συρρίκνωση του κόστους σε ποσοστό 20%, η οποία θα επιτευχθεί τόσο από τη μείωση του προσωπικού όσο και από τις περικοπές επιδομάτων και υπερωριακών αμοιβών.

Οι μετατάξεις, αν και θα έχουν «εθελούσιο» χαρακτήρα στην αρχή, θα είναι υποχρεωτικές στην περίπτωση που δεν ικανοποιηθεί ο αριθμός των προβλεπόμενων αποχωρήσεων.

Ετσι στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι αν οι εργαζόμενοι που μετατάσσονται δεν παρουσιαστούν εντός 15 ημερών για ανάληψη υπηρεσίας στον φορέα υποδοχής, ουσιαστικά θα απολύονται χωρίς αποζημίωση, καθώς θα θεωρείται ότι κατήγγειλαν οι ίδιοι τη σύμβασή τους.

Αναλυτικά, το προσωπικό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα μειωθεί κατά 45% και του ΟΣΕ/ΕΔΙΣΥ κατά 37%.

Το πλεονάζον προσωπικό κάθε εταιρείας θα μεταφερθεί σε φορέα υποδοχής, προκειμένου να εξευρεθούν οι κατάλληλες θέσεις για τους μετατασσόμενους υπαλλήλους.

Παράλληλα, το νομοσχέδιο προβλέπει αυξήσεις των εισιτηρίων, περικοπές δρομολογίων, ενώ ανοίγει τον δρόμο για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε ποσοστό 49%, με ταυτόχρονη παραχώρηση του μάνατζμεντ. Επίσης προβλέπει τη μεταβίβαση του συνόλου της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ στο Δημόσιο, πλην επιλεγμένων σταθμών σε αντάλλαγμα της ανάληψης των χρεών του Οργανισμού προς το Δημόσιο ή τρίτους.

Ως προς τα εισιτήρια, αυξήσεις θα επιβληθούν από την 1η Ιανουαρίου, δεδομένου ότι απελευθερώνεται το κόμιστρο, το οποίο θα διαμορφώνεται πλέον ελεύθερα από τις εταιρείες.

Τα εισιτήρια αναμένεται να φτάσουν περίπου στο 80% των εισιτηρίων των ΚΤΕΛ για αντίστοιχες διαδρομές, ενώ παράλληλα θα καταργηθούν οι ατέλειες, τα μειωμένα εισιτήρια και οι ειδικές εκπτώσεις, οι οποίες στις εμπορευματικές μεταφορές συχνά ξεπερνούσαν και το 80%. Δέσμευση του υπουργείου είναι, σε ό,τι αφορά τα εισιτήρια, να παραμείνουν φθηνότερα από τα αντίστοιχα αεροπορικά ή τα κόμιστρα του ΚΤΕΛ, αλλά χωρίς υπερβολές.

Και επιδοτήσεις.

Ως προς τα δρομολόγια, θα υπάρξουν σημαντικές περικοπές, καθώς για κάθε δρομολόγιο θα εξετάζεται ετησίως η σχέση πληρότητας και εισιτηρίου της τελευταίας διετίας, προκειμένου να αποφασίζεται η αναστολή ή η συνέχισή του.

Πρακτικά θα ισχύσει και στον σιδηρόδρομο το αεροπορικό μοντέλο, καθώς ορισμένα δρομολόγια θα χαρακτηριστούν «άγονα» και θα προβλέπεται ετήσια επιδότηση έως το 2013, η οποία δεν θα πρέπει να ξεπερνά τα 50 εκατομμύρια ευρώ.

Το σιδηροδρομικό δίκτυο θα διαχωριστεί σε τέσσερις κατηγορίες, στο ενεργό δίκτυο (θα εκτελούνται κανονικά δρομολόγια με πλήρες προσωπικό και συχνότητες), στο υπό κατασκευή δίκτυο, στο δίκτυο σε προσωρινή αναστολή λειτουργίας (δεν θα γίνονται δρομολόγια, αλλά μόνο οι απαραίτητες εργασίες συντήρησης) και στο κατηργημένο δίκτυο (οι παλαιές γραμμές που δεν χρησιμοποιούνται πλέον και παύουν να αποτελούν μέρος της σιδηροδρομικής υποδομής).

Κυβέρνηση – σιδηροδρομικοί

Στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων τρεις βελτιωτικές κινήσεις.

Σε τρεις βασικές αλλαγές στο αρχικό κείμενο του νομοσχεδίου για τον ΟΣΕ, οι οποίες αφορούν τους εργαζομένους, προσανατολίζεται η κυβέρνηση. Αυτές οι αλλαγές αναμένεται να τεθούν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών και να αποτελέσουν βασικό σημείο διαπραγμάτευσης. Η κυβέρνηση αντιμετωπίζει θετικά το ενδεχόμενο ορισμένων βελτιωτικών κινήσεων, οι οποίες αφορούν τα εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα των εργαζομένων.

Συγκεκριμένα, προβλέπεται σε πρώτη φάση «εθελούσιος» χαρακτήρας για τις περίπου 1.350 μετατάξεις των εργαζομένων του ΟΣΕ. Προτεραιότητα θα δοθεί σε όσους θελήσουν μόνοι τους να μετακινηθούν σε άλλη υπηρεσία του Δημοσίου. Αν ο αριθμός τους δεν είναι επαρκής, θα ακολουθήσουν υποχρεωτικές μετατάξεις, οι οποίες θα στηριχτούν και σε κοινωνικά κριτήρια (ηλικία, οικογενειακή κατάσταση, σπουδές κ.λπ.).

Η δεύτερη αλλαγή, η οποία αποτέλεσε αίτημα πολλών σωματείων στο πλαίσιο της 10ήμερης δημόσιας διαβούλευσης για το νομοσχέδιο, είναι η σαφέστερη διατύπωση για τις αποδοχές των εργαζομένων. Πληροφορίες εμφανίζουν το υπ. Υποδομών πρόθυμο να υιοθετήσει δέσμευση, στην οποία θα αναφέρεται ρητώς ότι βασικοί μισθοί και πρωτεύουσες απολαβές των εργαζομένων θα είναι δεσμευτικές με βάση τις ισχύουσες Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, ενώ οι περικοπές θα αφορούν τις έκτακτες και δευτερεύουσες απολαβές, με στόχο αυτές να μην ξεπερνούν το 15% των βασικών.

Η τρίτη αλλαγή σχετίζεται με τον φορέα συνταξιοδότησης των σιδηροδρομικών, οι οποίοι θα μεταταγούν σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου. Πιο συγκεκριμένα, η κυβέρνηση συζητά το ενδεχόμενο όσοι μετακινηθούν να μπορούν να συνταξιοδοτηθούν από τον υφιστάμενο ασφαλιστικό φορέα τους, δηλαδή το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ. Υπενθυμίζεται ότι το νομοσχέδιο προβλέπει ότι τη συνταξιοδότηση για όσους μεταταγούν θα αναλάβει ο φορέας στον οποίο ανήκει η υπηρεσία που θα μετακινηθούν, κάτι το οποίο έχει προκαλέσει αντιδράσεις από τους εργαζομένους.

Εργαζόμενοι

Τραβούν 4 κόκκινες γραμμές.

Τέσσερις «κόκκινες γραμμές» τραβούν οι εργαζόμενοι του σιδηροδρόμου, οι οποίοι αναμένουν τις επόμενες ημέρες συνάντηση με την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών.

Τα βασικά ζητήματα που θα θέσουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων είναι:

  • Η κατάργηση των Συλλογικών Συμβάσεων αλλά και η μείωση των μισθών (τακτικές αποδοχές, χρονοεπιδόματα και ορισμένα άλλα επιδόματα), τα οποία οι εργαζόμενοι θεωρούν αδιαπραγμάτευτα.

  • Η δυνατότητα εξαγοράς χρόνου, προκειμένου να συνταξιοδοτηθούν όσοι έχουν πολλά χρόνια προϋπηρεσίας.

Εξαγορά ετών

Οι εργαζόμενοι υποστηρίζουν ότι θα πρέπει να δοθεί το δικαίωμα που τους δίνει ο νόμος για εξαγορά των τελευταίων επτά ετών ή και της στρατιωτικής θητείας το 2015, προκειμένου να βγουν στη σύνταξη και να μη χρειαστεί να μεταταχθούν ύστερα από 33 ή 35 χρόνια προϋπηρεσίας. Οι ίδιοι μάλιστα υποστηρίζουν ότι αν μπορέσουν να επωφεληθούν από αυτήν τη ρύθμιση, ο αριθμός των σιδηροδρομικών που θα αποχωρήσει με σύνταξη ίσως και να ξεπερνά τους 2.500 και να μη χρειαστούν μετατάξεις.

Να ληφθούν υπόψη τα κριτήρια ασφάλειας των σιδηροδρομικών μεταφορών στην κατάργηση ορισμένων κανονισμών λειτουργίας, οι οποίοι υπαγορεύονται και από αντίστοιχους ευρωπαϊκούς κανονισμούς. Οι σιδηροδρομικοί υποστηρίζουν ότι δεν πρέπει να υπάρξει αύξηση των ωρών εργασίας σε ειδικότητες όπως αυτή των μηχανοδηγών.

Να αποφευχθεί η «καθολική συρρίκνωση» του δικτύου. Ζητούν εξορθολογισμό των δρομολογίων, προειδοποιώντας ότι το δίκτυο που καταργείται είναι αυτό το οποίο παράγει πλεονάζον προσωπικό.

Μαρία Λιλιοπούλου / ΕΘΝΟΣ

Advertisements

Οκτώβριος 6, 2010 - Posted by | ΕΛΛΑΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: